در ادامه ی این مطلب

مقام عیش میسر نمی شود بی رنج

بله به حکم بلا بسته اند عهد الست١

 

من در چه وضعیتی بودم؟ 

آدمی که می دونست حضور رنج در زندگی کاملا طبیعیه و اصلا لازمه ی تبلور نفس انسان اینه که سختی بکشه

خب این حد از آگاهی در مقابله با رنج های خیلی کوچکی مثل بیماری های مقطعی من رو یاری می کرد و کمک می کرد که کمتر آه و ناله کنم و البته بابت این رفتار هم طلبکار میشدم و انتظار داشتم بلافاصله خدا یه جوری جبرانش کنه! 

 بعد از گذر از هر چیزی که رنج می دونستمش احساس می کردم انقدرها که باید خوب عمل نکردم، اگه رنج و بلا پتانسیل سکوی پرش بودن رو داره پس من چرا اوج نگرفتم؟!

 

احساس کردم که علی رغم شنیدن مباحثی در این موضوع و آگاهی از این موضوع که حضور رنج در زندگی انسان حتمی و مداومه هنوز از نظر فکری با این مسئله کنار نیومدم و جا نیفتاده واسم

طی این مدت هرجا مطلب و بحثی راجع به رنج می دیدم دقیق تر بررسیش می کردم چون در اوج نیاز و البته فشار بودم و باید راه حل مناسبش رو پیدا می کردم و سعی کردم ساختار ذهنیم رو نسبت به رنج دقیق تر وجزئی تر شکل بدم

اولین بحثی که باهاش مواجه شدم رنج سازنده و رنج مخرب بود

  1. رنج سازنده : مثل رنجی که یه عالم دینی برای جدا شدن از تعلقات دنیا تحمل میکنه 
  2. رنج مخرب : مثل رنجی که یه فرد حسود از حسادتش میبره و نه تنها عایدی براش نداره بلکه داغونش میکنه

چه چیزی باعث مخرب یا سازنده بودن رنج ها میشه؟ 

منِ انسان چطور این رنج ها رو تفکیک کنم؟ 

چطور از رنج بهره بگیرم؟ 

 

برای پاسخ به این سؤالات نیاز داریم کمی بیشتر رنج رو بشناسیم و اولین مبحثی که من دیدم منشأ رنج بود

در مواجهه با این بحث به این فکر کردم که تفاوت رنج و بلا چیه؟ 

یه دسته بندی از اقسام بلا شنیدم٢ که هرچی جستجو کردم هیچ رنجی رو نیافتم که از این دسته خارج باشه، شما اگر پیدا کردید بگید بررسی کنیم

پس من فعلا فرض رو بر این می گیرم که هر رنجی ناشی از ابتلاست

  1. نتیجه ی اعمال خودم بر حسب روابط علت و معلولی آشکار مثال: بیمار شدن در اثر بی مبالاتی نسبت به خوراک و فعالیت جسمی
  2. نتیجه ی اعمال خودم بر حسب روابط علت و معلولی پنهان مثال: بی برکت شدن زندگی بر اثر رفتار ناشایست با والدین
  3.  بلایای مختص اولیاء الله برای رفع درجات اونها مثال: مصیبت های وارده بر اباعبدالله (علیه السلام)

 

حالا یه سؤال مهم مطرح میشه، آیا ما خودمون باید دنبال بلا بریم که وجودمون ساخته و پرداخته بشه یا چی؟!

 

​​

١.حافظ (رضوان الله تعالی علیه) 

٢.این دسته بندی رو حجت الاسلام علی شاملو در شرح فصل بلا و ضربه ها از کتاب  «صراط» مرحوم صفایی حائری ارائه دادند